Hosszabb kihagyás után újra, s mostantól már aktívan jelentkezik a PhilmExpo

Újrakezdésünk első cikke pedig nem kritika, vagy filmajánló, hanem egy exkluzív cikk. Minden műfajnak vannak védjegyei, vagy ha úgy tetszik jellegzetességei. A vígjátéknak a happy end, a drámának a realitás, és sorolhatnám. Azonban akad egy műfaj, amely jellegzetességeiről nem pozitívum, inkább kínos pillanatok jutnak az ember eszébe. Nincs még egy olyan filmműfaj, amely mára már annyi közhelyessé vált momentumot, párbeszédet, helyzetet tartalmazna mint a horror. És hogy mire is gondolok ezalatt pontosan? Kattints a továbbra!

 

horrorklise1.jpg

 

A horrorműfaj nagyon megosztó tényező a filmezés világában. Valaki agyatlan kaszabolást lát csak benne, más lehetőséget, és izgalmat. Én bevallom, az utóbbi táborba tartozom. Hosszú - részben -, horrornézéssel eltöltött éveim alatt észrevettem valamit. Nagyon vékony a határmezsgye rossz, és jó horrorfilm között, illetve azt hiszem nincs aranyközépút. Legalábbis akkor, ha már sok-sok ilyen filmmel volt dolgunk. Ha az ember belekóstolt már egy igazán jó thriller/horror filmbe, akkor a kevésbé jó már gagyinak fog tűnni. Sajnos utóbbiból jóval több van, így nagyobb volt a faktora annak, hogy klasszikus momentumok, szituációk alakuljanak ki, s váljanak közhellyé, horrorklisévé. Ezeket a tipikus blődségeket próbáltam összeszedni nektek, s azt gondolom, mindet ismerni fogjátok már!

 

Ha egyszer bementél, többé nem jutsz ki!

horrorklise2.jpg

Jellegzetes közhely a horrorokban, a kijutás lehetetlensége.Ha például egy fiatal baráti társaság (mert mi más lenne?) elmegy egy ferde hétvégére (mert hova máshová is menne?), akkor klasszikus az, hogy az autó beleragad a sárba, vagy bejutni be tudnak a történet helyszínére, azonban kifelé az útra dől egy fa, elfogy a benzin, vagy éppenséggel nem találják a ház kijáratát. Minden alsóbb kategóriás horrorfilmeben - amely általában a fiatalok -> bulizás -> pszichopata gyilkosok szentháromságra épül -, megtalálható ez a közhely. Figyeljétek csak meg...

 

 

 

Sok lúd, disznót győz!

horrorklise3.jpgSzintén klasszikus klisémuníció az ilyen filmekben az, hogy mindenki, mindig, minden elől menekül.Számtalanszor fordul elő - lásd: Sikoly -, hogy a gyilkos csupán egy bicskával rohangál, és 5 markos férfi rohan előle. Elbújnak a ház legjobban látszó részeiben, holott annyit kéne tenniük, hogy beállnak egy sarokba hárman, és mikor odaér, nyolc oldalról elkezdik püfölni. Nem... Inkább tucatszám rohannak egy hús-vér ember elől, csak mert az "gyilkos". Ezt sokszor nem értem, sokszor olyan lehetőség lenne, amellyel 20 perc alatt le lehetne zavarni az egész borzalmas alkotást. Mert megértem, hogy egy Alien, vagy Godzilla elől fut a tesztoszteron Tamás, na de egy 60 kilós maszkos, kiskéses manó elől is 10-en kell szaladni? Ezt azért nem hiszem...

 

 

 

 

 

 

Á, csak a macska!

horrorklise4.jpg

Kétségkívül az egyik legismertebb momentum a horrorokból a most következő. Apuka felkel egy gyanús neszre, leborul egy karton, egy pohár, eldől egy ásó a kertben, et cetera. Tehát a ház ura elindul megkeresni a probléma okozóját, aki feltehetően a gyilkos, az első 10 percben! Odaér, a 100 dolláros zeneszerző feljebb ugrik egy oktávval, így még jobban megfeszítve a már amúgy is elpattant idegszálakat, apa kezébe vesz egy kést, bökni készül, és lám! Csak egy macska, borz, kisgyerek mászik elő a fal mögül. Zene elhalkul, apa Rambos vonásai megenyhülnek, a kisgyermek értetlenül néz, a macska pedig nyávogva lelécel. Hát ki nem látott ilyet eddig?! 

 

 

 

 

Csak segélyhívás indítható!

horrorklise5.jpg

És íme a személyes kedvencem! Ez a közhely helyszíntől, készüléktől, nap és időszaktól teljesen független. Nézzétek majd meg. Akármikor, akárhol, ha a horrorfilm egy szereplőjének szüksége lenne a segítségre, soha sincsen térerő! Legyen az egy hegy tetején, pincében, erdőben, vagy csak egy szimpla házban, sosincs! "A fenébe, nincs térerő!" Az egyik leggyakoribb sablonmondat ebben a műfajban. Pont a minap néztem meg a Halálos kitérő című filmet (amelyről nemsokára kritikát is olvashattok majd), s abban egy szimpla közúton - ahol emberek is laknak - sincs térerő. Azt hittem elborulok. Én elhiszem, hogy valahogy ki kell lőni a mobiltelefont, mint lehetőséget, na de a vezetékes telefon? Az is vagy süket, vagy nincs nála apró, vagy ha sikerül is hívni, a gonosz kirántja a kábelt - mindig -, vagy a túloldalon lévő fél nem ért tisztán - soha -. Persze, ha működne, meg enne oldva a krízis. Jogos, beírtam a feketét magamnak! 

 

 

 

 

Remélem tetszett cikkem első fele, hamarosan jelentkezem a másodikkal, s 5 újabb horrorközhellyel! Addig is kellemes olvasást a PhilmExpo-n!

 

 

Streky; Streck Dániel

 

A bejegyzés trackback címe:

https://philmexpo.blog.hu/api/trackback/id/tr395620252

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DNes · http:/dinihotelblog.blog.hu 2013.11.08. 11:47:18

A horror műfajnak én sem vagyok kedvelője, de szerintem nagyon rosszul érzékeled ezt a filmzsánert. A horror lényege nem a kognitív és logikus felépítés. Az angol kifejezés - shit happens - éppen ilyen helyzetekre igaz, vagyis ahol a baj megeshet, ott meg is fog esni és igen, ha úgy kívánja a helyzet, minden összejön, hiszen közönségfilmről beszélünk. Ha belenéznél egy forgatókönyvíró, vagy akár producer fejébe, tudnád, hogy ők nem foglalkoznak a klisék kerülésével, sem azzal hogy akárkinek élvezhető legyen a film. Nekik csak az a lényeg, hogy a célközönséget, akik tisztában vannak a műfaj jellemzőivel - szórakoztassa. Felesleges felhánytorgatni a logika hiányát ezeknél a filmeknél, hiszen itt inkább zsigeri érzelmek kiváltása a cél, és ez igaz minden horrorra, legyen az camp movie, giallo, gore, vagy slasher.

A többi műfajról már nem is beszélve. A happy end nem a vígjáték sajátja, hanem úgy alapból a high concept műfaji filmeké, a realitás pedig manapság úgy egész hollywoodra jellemző tulajdonság, ha észrevetted, a reálistól legmesszebb álló képregényfilmek is erre törekednek.

A pontjaidra külön nem térek ki, de maradjunk annyiban, hogy a legtöbb horror manapság inkább önironikusan használja ezeket a közhelyeket.

És még egy kérdés:

Mi ebben a cikkben az "exkluzív"?

U.I.: "a vékony határvonal a jó és rossz horror között" résszel egyetértek

Streky. 2013.11.08. 12:07:24

@DNes: Nem értek egyet veled, elárulom miért.

Először is butaság, hogy nem kerülik a kliséket, nem számít, mert horror, és akkor az magába foglalhat ilyen butaságokat. Azért nem igaz, mert mondjuk egy Eden Lake (nem mindig) nagyrészt kerüli ezeket, és sokkal jobb horror vagy thriller mint sok társa, igazi klasszikus. Vagy mondhatnék még erre példákat.
A jellegzetességeket pedig azért hoztam, hogy érzékeltessem mi az, amiről beszélni fogok, és a realitás pl minden, csak nem hollywood jellegzetessége, attól, hogy a Man of Steel-ben vannak emberek is (poén) nem lesz reális. :) Kérlek... :)
Tehát azt gondolom, hogy azért mert egy film romantikus, nincs feljogosítva a sziruposságra, vagy azért mert horror, nem muszáj butának és agyatlannak lennie, mert akkor már vígjáték. :) Egy horror akkor jó, ha precíz, éles, és félelmetes. Nem akkor, ha látszik, hogy erőből kreált, hibákkal fűszerezett komika.

És azért exkluzív, mert nem nagyon találkoztam ilyen cikkel, amely kifejezetten ezt boncolná.

Köszönöm kommented, remélem benézel máskor is. :)

DNes · http:/dinihotelblog.blog.hu 2013.11.08. 13:18:43

@strekyke: sajnos nem győztél meg, de elfogadom az álláspontodat

Conchobar 2013.11.08. 14:40:10

@strekyke: "És azért exkluzív, mert nem nagyon találkoztam ilyen cikkel, amely kifejezetten ezt boncolná" - Ha cikkel nem is, filmmel lehet találkozni (a Horrorra akadva 1 bizonyos jeleneteiben)

lutria 2013.11.08. 18:07:16

A meneküléshez:Ráadásul amikor az áldozatok öten-hatfelé menekülnek és lélekszakadva rohannak a sötét erdőben a gyilkos annyira ismeri a területet hogy nemhogy utoléri őket de még meg is előzi őket és amikor azok megpihennek egy fa tövében-naná hogy a gyilkos már ott csücsül a fán és rájuk veti magát-és még csak nem is liheg...
A térerőhöz:Egy mobil-átjátszótorony hatótávja pár kilométer,ezért némileg hihető hogy egy istenhátamögötti erdőben/mocsárban/szigeten/tengerparton nincs térerő,(még az amerikai szolgáltatók sem telepítenek lakatlan területre mobiltornyokat hozzátartozó energiaellátással)inkább az a necces hogy erre csak akkor jönnek rá amikor már odaértek helyszínre,addig eszükbe sem jutott ez a lehetőség és nem készültek más hírközlési lehetőséggel.
Az elvágott/kitépett vonalas telefonhoz meg annyit hogy max.10 perc lenne összedrótozni azt a 3 szál vezetéket ami egy telefonkábelben van-még egy amatőrnek is.

Streky. 2013.11.08. 19:58:57

@lutria: Igen, igen!:) Jót mosolyogtam mikor olvastam a kommented. :) Hamarosan jelentkezem a második résszel.:)
süti beállítások módosítása